Co Sprawia, że ​​Kieliszek Wenecki jest Wyjątkowy? Najlepsze Produkty Wielkich Włoskich Rzemieślników

Posąg lwa ze szkła MuranoKieliszek Wenecji i Murano jest znana na całym świecie dzięki wysokiej jakości rzemiosła, z dawnej i wielowiekowej tradycji. Sztuka weneckiego szkła, jaką znamy dzisiaj, rozwija się między 1400 a 1800 rokiem, z jeszcze bardziej starożytnymi korzeniami, które odnoszą się do obróbki szkła z okresu rzymskiego i bizantyjskiego.
Na Murano, wyspie oddalonej o rzut kamieniem od Wenecji, jednego z największych zamieszkałych ośrodków w lagunie, wystarczy zajrzeć do jednego z wielu warsztatów mistrzów szkła, aby zanurzyć się w przeszłości i w ten sposób wejść w fascynującą atmosferę, typową dla terytorium Włoch; podziwianie kunsztu dmuchanego szkła a gotowe produkty, których stworzenie może zająć kilka minut lub kilka godzin, stykasz się ze światem, w którym nie mówimy tylko o pracy, ale o pasji i historii połączonej niezniszczalną więzią czasu.

Historia szkła weneckiego

Początki sztuki szklarskiej  w Wenecji giną w mroku czasu. Wykopaliska archeologiczne ujawniły fragmenty wskazujące na obecność tej działalności już w VII wieku p.n.e., zarówno na wyspie Torcello, jak i na wyspie Murano. Jednak dopiero w XII wieku sztuka szkła Murano pojawiła się jako zorganizowana działalność produkcyjna. W tym czasie działalność koncentrowała się na wyspie Murano, dopóki Republika nie zadekretowała przeniesienia na wyspę wszystkich pieców nadal funkcjonujących w historycznym centrum, ze względów bezpieczeństwa związanych przede wszystkim z niebezpieczeństwem pożaru.Można przypuszczać, że później techniki te zostały udoskonalone w Wenecji bardziej niż w innych częściach Europy dzięki kontaktom handlowym, jakie Wenecjanie mieli z Bliskim Wschodem, a przede wszystkim z krajami o starożytnej tradycji szklarskiej, takimi jak Fenicjanie, Syryjczycy i Egipcjanie.

Obróbka szkła w Wenecji

żyrandol ze szkła muranoSzkło weneckie jest sodowe, jak w starożytnej tradycji śródziemnomorskiej. Oznacza to, że soda jest dodawana do krzemionki, która jest piaskiem, który ma stać się szkłem przez stopienie, aby umożliwić jej stopienie w niższych temperaturach. Potaż, alternatywa dla sody, typowa dla krajów skandynawskich, wytwarza genialne szkło nadające się do szlifowania i grawerowania (jak angielskie szkło ołowiowe), ale nie do złożonej obróbki na gorąco, typowo weneckiej.
Mieszanie surowców odbywa się wieczorem, pod koniec godzin pracy, a przygotowanie surowca trwa całą noc: do dwóch podstawowych surowców dodaje się stabilizator (np. węglan wapnia), wybielacze lub barwniki . ewentualnie środki zmętniające.Piec pogłosowy topi surowce w temperaturze około 1400 °C, a szklarze znajdują stopiony materiał rano, gotowy do modelowania. Pasta szklana pozostaje plastyczna do temperatury 500°. Praca może być następnie wykończona na zimno przez doświadczonych szlifierek, którzy przystąpią do szlifowania lub innego wykończenia; grawer figuratywny wykonywany jest w niezależnych warsztatach, w których pracują wysoko wyspecjalizowani dekoratorzy. Jeśli oczekiwaną dekoracją jest emalia, obiekt trafia do konkretnego laboratorium, w którym odbywa się malowanie i wyżarzanie emalii.

Techniki obróbki szkła Murano i Wenecji

  • Dekoracja emaliowana: jest to obraz ozdobny wykonany z materiału uformowanego z tych samych elementów szklanej ściany, na którą jest nałożony. Z pochodzenia islamskiego i bizantyjskiego, sztuka emaliowania rozwinęła się na Murano w XIII wieku.
  • Żyrandole: od średniowiecza do początku XVIII wieku cesendello był najbardziej wyrafinowanym systemem oświetlenia w domach i kościołach: był to podłużny pojemnik, zazwyczaj wiszący, wypełniony wodą i górną warstwą oleju oraz wyposażony w knot. Ważną nowością, sięgającą XVIII wieku, są narodziny zamka, kryształowego żyrandola ze świecznikami z dmuchanymi elementami szklanymi i ozdobionym wielobarwnymi szklanymi kwiatami i wiszącymi elementami: ten żyrandol do dziś zajmuje czołowe miejsce w produkcji.
  • Perły szklane: najprostsze są conterie: kulki zaokrąglone lub ostrokrawędziowe, otrzymywane przez cięcie perforowanych rurek ciągniętych w piecu na długość kilkudziesięciu metrów. Zręczność jest zwiększona w tzw. ozdobiony szkłem polichromowanym.
  • Szkło dmuchane: wynalazek dmuchania sięga I wieku pne na wschodnich wybrzeżach Morza Śródziemnego i pozostaje najważniejszym wydarzeniem w całej historii szkła. Szczególnie w Wenecji dmuchanie było preferowaną techniką prac szklarskich na wysokim poziomie. Począwszy od średniowiecza mistrzowie z Murano rozwinęli niezwykłą umiejętność modelowania na gorąco, wymyślając nowe techniki i proponując formy o dużej elegancji i wielkim wyrafinowaniu. Wśród technik najważniejszy jest znak wodny.
  • Murrina: starożytna technika, przed dmuchaniem, została odzyskana w XIX wieku po prawie dwóch tysiącach lat bezczynności. Polega na stapianiu na gorąco pieca monochromatycznych tesser lub odcinków polichromowanej szklanej trzciny zgodnie z zaplanowanym projektem, tak aby uzyskać bardzo kolorową szklistą tkaninę.
  • Grawerowanie: najlepiej nakładać go na bezbarwny lub lekko zabarwiony kryształ na dwa sposoby: grawerowanie diamentowe i grawerowanie wałkiem.
  • Lustra: w minionych stuleciach szklane płyty produkowane ręcznie na Murano (uzyskiwane przez otwieranie dmuchanego cylindra) były przetwarzane w weneckich warsztatach luster. Tradycja została zachowana, a doświadczeni rzemieślnicy luster stosują najbardziej wyrafinowane techniki dekoracyjne, aby dorównać jakością starożytnym artefaktom.
  • Rzeźba: z trudnościami technicznymi związanymi z modelowaniem ciężkich mas szkła żarowego borykano się od lat trzydziestych ubiegłego wieku. Dziś rzeźbiarski ruch artystyczny, do którego należą niektórzy z najbardziej cenionych mistrzów Murano, zajmuje fundamentalną pozycję w sferze produkcji Murano.
  • Wyroby szklane: od średniowiecza serwis stołowy jest typowym produktem hut szkła Murano. Obecnie najsłynniejsi projektanci współpracują z hutami szkła przy realizacji współczesnych modeli.
  • Lampwork: wykonywany jest za pomocą kolorowej szklanej laski zmiękczanej ogniem pochodnią jako półprodukt. Pozwala na wykonanie przedmiotów w dowolnym kształcie.
Kliknij tutaj, aby odkryć żyrandole lub rzeźby ze szkła weneckiego:
Produkty które mogą cię interesować
Email Newsletter
Newsletter